הצטרפתי לטיול קיאקים בנורבגיה עם חברה מאסטוניה. המטרה הראשונה הייתה לחתור באזור קר על מנת להכיר טוב יותר את המאפיינים של חתירה כזאת וזאת על מנת לבדוק אפשרות להצטרף למסע בן חודש ימים בגרינלד.
חברת Kormoran Kayak של Mikk Suursild
מוציאה טיולי קיאקים במקומות שונים בעולם.
מפה - Map
בתאריך 21.04.11 המראתי לסטוקהולם בשבדיה שם ישנתי בלילה ובבוקר הלכתי לנמל המעבורות על מנת לפגוש את הקבוצה שהגיעה במעבורת מאסטוניה במיניבוס משם ניסע לעיירה אלסונד בנורבגיה לתחילת החתירה. בקבוצה היו מלבדי 8 אנשים. 6 הגיעו מאסטוניה ועוד 2 שהגיעו במעבורת אחרת מפינלנד. 2 רופאים, אחד פיני ואחד אסטוני העובד בפינלנד. בקבוצה אישה אחת ושמונה גברים.
אני פוגש את מיק והחבורה בנמל, עושה הכרה עם האנשים. גילאים מ 20 ועד לשנות החמישים. מארגנים את הציוד במיניבוס ויוצאים לרציף בקצה אחר של הנמל כדי לאסוף את השניים שהיגיעו מפינלנד.
לאחר התברברות קלה בדרכי הנמל מסתבר שהרציף נמצא במקום די מרוחק ובעזרת ה gps אנחנו מגיעים גם לשם. פוגשים את השניים, היכרות ראשונה התארגנות ויציאה לדרך הארוכה.
אלסונד נמצאת במרחק של כ 750 ק"מ בדרכים שבחלקן אינן מהירות מה שמצריך נסיעה של כ 15 שעות. 10 שעות היום, לינה בלילה בדרך ועוד 5 שעות למחרת היום. חלק מהנסיעה עובר בדרכים מרהיבות עם נופים עוצרי נשימה, הכנה לבאות. הדרך מאופיינת בנוכחות מים רבים הזורמים בנחלים ונהרות רבים או נופלים במפלים שוצפים.
השעות העוברת בנסיעה משמשות גם להכרות ביני וביניהם. מלבד שניים שהאנגלית שלהם לא כל כך טובה השאר שולטים באנגלית כך שיש דרך טובה לתקשורת.
את הלילה העברנו במחנה קמפינג. בבוקר המשכנו בדרכנו, עצרנו בדרך לקניות אחרונות של מזון ושאר דברים והגענו לנקודת ההתחלה של הטיול. גם הפעם המחנה קמפינג אלא שהפעם השינה היא באוהלים זוגיים.
חלק מהקיאקים כבר מורכב ואת השאר אנחנו מרכיבים. 8 קיאקים הם קיאקים מתקפלים של חברת Feathercraft וקיאק אחד של Prijon.
לאחר סיום ההתארגנות אנחנו שוב מציגים את עצמנו ומספרים קצת על עצמנו ועל הניסיון שלנו בקיאקים ןאז נכנסים למים לחתירה קצרה כדי להכיר את הקיאק ולקבל תחושה של הביגוד והמים.
ביצענו תרגול של חילוץ לאחר התהפכות ופליטה מהקיאק.
חברת Kormoran Kayak של Mikk Suursild
מוציאה טיולי קיאקים במקומות שונים בעולם.
מפה - Map
בתאריך 21.04.11 המראתי לסטוקהולם בשבדיה שם ישנתי בלילה ובבוקר הלכתי לנמל המעבורות על מנת לפגוש את הקבוצה שהגיעה במעבורת מאסטוניה במיניבוס משם ניסע לעיירה אלסונד בנורבגיה לתחילת החתירה. בקבוצה היו מלבדי 8 אנשים. 6 הגיעו מאסטוניה ועוד 2 שהגיעו במעבורת אחרת מפינלנד. 2 רופאים, אחד פיני ואחד אסטוני העובד בפינלנד. בקבוצה אישה אחת ושמונה גברים.
אני פוגש את מיק והחבורה בנמל, עושה הכרה עם האנשים. גילאים מ 20 ועד לשנות החמישים. מארגנים את הציוד במיניבוס ויוצאים לרציף בקצה אחר של הנמל כדי לאסוף את השניים שהיגיעו מפינלנד.
לאחר התברברות קלה בדרכי הנמל מסתבר שהרציף נמצא במקום די מרוחק ובעזרת ה gps אנחנו מגיעים גם לשם. פוגשים את השניים, היכרות ראשונה התארגנות ויציאה לדרך הארוכה.
אלסונד נמצאת במרחק של כ 750 ק"מ בדרכים שבחלקן אינן מהירות מה שמצריך נסיעה של כ 15 שעות. 10 שעות היום, לינה בלילה בדרך ועוד 5 שעות למחרת היום. חלק מהנסיעה עובר בדרכים מרהיבות עם נופים עוצרי נשימה, הכנה לבאות. הדרך מאופיינת בנוכחות מים רבים הזורמים בנחלים ונהרות רבים או נופלים במפלים שוצפים.
השעות העוברת בנסיעה משמשות גם להכרות ביני וביניהם. מלבד שניים שהאנגלית שלהם לא כל כך טובה השאר שולטים באנגלית כך שיש דרך טובה לתקשורת.
את הלילה העברנו במחנה קמפינג. בבוקר המשכנו בדרכנו, עצרנו בדרך לקניות אחרונות של מזון ושאר דברים והגענו לנקודת ההתחלה של הטיול. גם הפעם המחנה קמפינג אלא שהפעם השינה היא באוהלים זוגיים.
חלק מהקיאקים כבר מורכב ואת השאר אנחנו מרכיבים. 8 קיאקים הם קיאקים מתקפלים של חברת Feathercraft וקיאק אחד של Prijon.
לאחר סיום ההתארגנות אנחנו שוב מציגים את עצמנו ומספרים קצת על עצמנו ועל הניסיון שלנו בקיאקים ןאז נכנסים למים לחתירה קצרה כדי להכיר את הקיאק ולקבל תחושה של הביגוד והמים.
ביצענו תרגול של חילוץ לאחר התהפכות ופליטה מהקיאק.
המים קרים.
אני לבוש בחליפה החדשה שקניתי. חליפה יבשה של Kokatat מדגם Expedition. מתחת לחליפה אני לבוד בבגדים תרמיים וגרוב בגרבי צמר.
אני במים אך נשאר יבש. אין ספק שהחליפה היבשה היא ציוד חובה באזורים הקרים כפי שנוכחתי לדעת וכפי שאגלה בהמשך הדרך.
בארוחת הערב שלאחר מכן מתגלות לי יכולות הבישול של מיק המדריך. אין ספק שבטיול הזה אני לא אהיה רעב. כך שלא רק שאהיה שבע גם אהנה מהאוכל המזין והטעים.
הולכים לישון באוהלים. הטמפרטורה בחוץ יורדת לכ 10 מעלות. לילה נעים.
24.04.11 - היום הראשון לחתירה
מזג האויר ממשיך להיות טוב ואנחנו יוצאים לדרך בסביבות השעה 11:00. זה קצת שונה ממה שאני רגיל. כאן בבוקר יש זמן. הכל מתבצע אותו הדבר רק לאט יותר. ארוחת בוקר טובה והתארגנות איטית של אריזת הציוד בתוך הקיאק. דיבורים, נסיון לדוג דגים וכו'.
אנחנו יוצאים מאלסונד לאחר הסבר על המסלול של היום. החתירה באזור כוללת התייחסות לגאות והשפל שיכולה להיות משמעותית לחתירה. ההבדלים בתקופה הזאת של החודש הירחי קטנים יותר.
ההחלטה ללצאת מזרחה דרך הצד הצפוני של האי שנראה מבטיח יותר ומנוקד באיונים קטנים לאורך הדרך. ההחלטה אכן מצדיקה את עצמה. הדרך יפה. החתירה עצמה כפי שקורה כשחותרים בקבוצה לא כל כך מהירה וכוללת עצירות רבות למתיחת הרגלים, לנשנוש קל ובצהרים לארוחה קצת יותר גדולה. הפסקת הצהרים ארוכה למדי, שעתיים עד שעתיים וחצי וכוללת מלבד הארוחה גם נסיונות דייג שבינתיים לא צולחים. בדרך מעברים צרים שנראים כחסומים בסופם וכשמתקרבים לסוף המעבר מתגלה דרך המשך. םסגות ההרים מסביב מכוסות בשלג וזה מאדיר את הרושם מהנוף הפראי. בדרך פוגשים קיאקיסט מקומי שממליץ על אי קטן בהמשך הדרך כמקום טוב לחניית לילה.
לאחר כשמונה שעות ו 35 ק"מ אנחנו מגיעים לאי La ושם אנחנו נוחתים לחניית הלילה הראשון.
הדרך הייתה ארוכה אך עברה בקלות ובמהירות. אני חותר בקיאק מדגם Wisper אותו סוג שברשותי ואני חותר בו כשאני נוסע לחתירות בחו"ל בצורה עצמאית.
הקבוצה חותרת טוב ורק אחד מהם מתקשה קצת עקב כאבים בכתפיים.
25.04.11 - היום השני לחתירה
מזג האויר משתנה והשמים מתכסים בעננים. נראה שהיום ירד גשם. טוב אנחנו בכל זאת חותרים בנורבגיה ולא בישראל. הפסגות מסביב מכוסים בחלקם בערפל. אנחנו יוצאים לדרך ואכן הגשם מגיע. החתירה בחליפה היבשה מוכיחה את עצמה שוב. אני נשאר יבש לחלוטין וחום הגוף נשמר.
בכל עצירה, ויש כמה כאלה במשך היום, היציאה מהקיאק היא בתוך המים הקרים והחליפה שומרת אותי יבש. הדרך עוברת בפיורד שרוחבו כארבעה ק"מ. לאט לאט הצוקים משני צידי הפיורד הולכים ונעשים גבוהים יותר. מפלי מים, חלקם שוצפים, ממי השלגים המפשירים נופלים מהצוקים.
אנחנו חותרים ב Storfjorden ומגיעים לאחר 28 ק"מ לחניית הלילה השני. הפעם אנחנו ישנים בבקתות מחוממות עם מיטות אך בשק שינה שלנו. הקמפינג מוקף הרים מושלגים. מפלי מים מסביב ונהר שזורם בעוצמה.
26.04.11 - היום השלישי לחתירה
אחד החותרים החליט לא להמשיך עקב כאבים בכתפיים. הוא נסע לנקודת ההתחלה של הטיול ומשם הסיע את המיניבוס על מנת להשאיר אותו בנקודת הסיום של החתירה. לאחר מכן הוא נסע באוטובוס לאוסלו ומשם טס לפינלנד.
המשכנו לחתור ב Storfjorden בהתחלה לאורך הצד המזרחי שלו, לאחר מכן חצינו לצד המערבי ושוב לצד המזרחי ל Stordal שם עצרנו לחניית לילה לאחר כ 30 ק"מ נוספים.הדרך התאפיינה בעשרות מפלי מיים. חניית הלילה במפרץ קטן באזור מוקף הרים מושלגים בפסגותיהם.
הטמפרטורה בלילה הייתה פחות מעשר מעלות אך בהחלט סביר עם הביגוד המתאים.
בארוחת הערב אכלנו את הדג הראשון שאומנם לא עלה בחכתו של אף לא אחד מאלה שניסו לדוג אלא מדייג אחר שרגז על כך שאין דגים ותפס רק את הדג האחד הזה.
27.04.11 - היום הרביעי לחתירה
בסביבות 11:00 בבוקר המשכנו לחתור והפעם לתוך Tafjorden שבו בשנת 1936 הייתה מפולת סלעים שגרמה לגל טסונמי ענק שגרם להרס רב בכפרים שהיו בפיורד הזה ובפיורדים קרובים אחרים.
גם כאן מפלי מיים אדירים ורבים ממי השלגים המפשירים. השמש זורחת, השמיים בהירים, הטמפרטורה נעימה ולפעמים אף חם במקצת כאשר עוצרים לחנייה ולא נמצאים בקיאק במים שגורמים קצת לקרור.
בלילה הטמפרטורה יורדת לרמה של ספרה אחת סביב ה 5 מעלות.
הערב גם מאיר פנים בשטח הדייג והדגים מתחילים לעלות בחכה. מעכשיו ןעד סוף הטיול ייתפסו עוד דגים רבים שיעשירו את הארוחות.
היום חתרנו 31 ק"מ. החושך מגיע לאחר השעה 22:00 כך שגם כאשר מתחילים בסביבות הצהריים עדיין חותרים כ 8 שעות ברוטו ומגיעים בשעות האור לחניית הלילה.
חניית הלילה היא ב Eisdal בקמפינג מסודר אך באוהלים שלנו.
28.04.11 - היום החמישי לחתירה
אנחנו חותרים היום לכיוון מערב ב Norddalsfjorden ומשם דרומה ב Sunnylvsfjorden. בהפסקת הצהרים נתפסים עוד דגים והם מצטרפים למולים שנאספו מהסלעים בדרך. ארוחת מאכלי ים מצוינת. הנופים, האוכל, החברה, מזג האויר, הים - כל אלה הם מתכון מושלם להנאה. בלילה הטמפרטורה ירדה ל 3 מעלות. בתוך האוהל 8 מעלות ובתוך השק שינה חם ונעים.
הדרך היום קצת ארוכה ובחלקה האחרון גם קצת מול כיוון הזרם. 33 ק"מ מביאים אותנו ללילה האחרון של טיול הקיאקים ב Hellesylt.
מחנה הלילה שלנו מוקם על הדשא באחת הפינות של העיירה הזעירה.
29.04.11 - היום השישי לחתירה
היום זה היום האחרון לחתירה ולאחר מכן מצפה לנו עוד נסיעה ארוכה ולכן מזדרזים היום עם היציאה ויוצאים בשעה מוקדמת יחסית - 10:00 הכיוון לפיורד המפורסם Geirangenfjorden הנמצא כ 4 ק"מ ממחנה הלילה שלנו ואז 16 ק"מ נוספים בתוך הפיורד לעיירה הנושאת את אותו שם שהיא גם נקודת הסיום של החתירה.
הפיורד צר יותר והקירות תלולים יותר. גם כאן כמובן מפלי מיים רבים. אחד המפלים הנקרא "שבע אחיות" אמור להיות עם מפלים שוצפים אך למרבה האכזבה זה לא המקרה והמפל על הקיר הדרומי של הפיורד הרבה יותר מרשים. הקירות באזור מלאים גרפיטי עם שמות ותאריכים.
20 הק"מ מביאים אותנו לסוף המסלול ולסיום של כ 179 ק"מ של חתירה באזור המרהיב של הפיורדים.
לאחר סיום פרוק כמה קיאקים ואריזת הציוד יצאנו לדרך הארוכה בחזרה לסטוקהולם משם כל אחד ימשיך בדרכו כפי שהגיע. פינלנד, ישראל ואסטוניה.
סיכום קצר
הטיול היה הצלחה גדולה מכל הבחינות.
הנופים, החברה, מזג האויר, האוכל וכמובן מיק שהוביל את הקבוצה בארגון למופת.
מקסים!!! הצילומים מרהיבים, בייחוד אלה שרואים את שורת הקאיקים על רקע ההר וההשתקפויות במים! האם זו היתה הכנה מספקת לטיול ארוך יותר? לאיזה הכנה ציפית? האם אתה מתכנן טיול עצמאי כמו אלה שעשית בים התיכון או עם אנשים נוספים? כל הכבוד!!!!
השבמחק