בחודש יוני 2008 יצאתי פעם ראשונה לחתירת סולו בחו"ל. נסעתי לאי קפאלוניה שהוא חלק מקבוצת האיים היונים ביוון.
אני מצרף כאן את תאור הטיול כפי שכתבתי אז ופרסמתי באתר המועדון של רמי גיל http:///www.gilkayaking.com
אני מצרף כאן את תאור הטיול כפי שכתבתי אז ופרסמתי באתר המועדון של רמי גיל http:///www.gilkayaking.com
הקפת סולו - האי קפלוניה, יוון – יוני 2008
מפת האי
הקדמה
את רעיון הקפת אי ביוון העלינו רמי בר שדה ואני כבר לפני כארבעה חודשים. לאחר שבדקנו נמצא האי קפלוניה כמתאים . גם יש שם מועדון קיאקים http://monte-nero-activities.com/index.html
שזה כמובן הכרחי וגם גודלו של האי מתאים. רמי החל בהתכתבות עם המועדון ולאט לאט התגבשה התוכנית.
לקראת מועד הנסיעה התברר רמי מנוע מלצאת ניסיתי לגייס אנשים אחרים אך הדבר לא הסתייע והחלטתי שאני אצא לבד. קבלתי את הסכמת פבלוס – בעל מועדון הקיאקים בקפלוניה, השלמתי את ההכנות מבחינת הציוד וביום שלישי בבוקר 03.06.08 יצאתי לדרך.
לאחר חניית ביניים באתונה הגעתי לשדה התעופה ב Argostoli שם פגש אותי פבלוס. נסיעה קצרה משדה התעופה הגענו לביתו של פבלוס שם גם שוכן המועדון. הבית משקיף למי התורכיז של הים.
בעקבות תחזית מזג האויר החלטנו שאני אקיף את האי נגד כיוון השעון. הוחלט שבסוף כל יום חתירה כשאגיע ליעד אשלח מסרון לפבלוס ובשעה 21:00 פבלוס ישלח לי מסרון עם תחזית מזג האויר ליום הקרוב באזור בו אני אמור לחתור. פבלוס הראה לי את ציוד החרום – אבוקתת עשן לעזרה בשעות היום, שתי אבוקות ללילה, כרית מתנפחת למשוט, משאבה, משוט רזרבי וכו'.
הציוד שנשאתי איתי היו בתוך 2 דיי בג של 20 ליטר שאותם שמתי בתא האחורי ועוד 2 דרי בג של 12 ליטר אותם שמתי בתא הקדמי.
כמו כן מיימית 2 ליטר על הסיפון ועוד שישיית בקבוקי מיים.
אשתו של פבלוס, איבון, מכבדת אותי בקפה ובמאפה תוצרת בית, מעשה ידיה להתפאר.
לאחר מכן פבלוס הסיע אותי לדירה הנופש שם אשן בלילה הראשון והאחרון של הטיול. בדרך עצרנו כדי שאוכל לקנות מיכל גז וכרטיס Sim יווני לטלפון הנייד שיאפשר לי את התקשורת עם פבלוס. הבית נמצא בלב גן בוטני יפהפה. למעלה מ 1100 סוגים שונים של צמחים. איזו שלווה. בעל המקום, ג'ורג, שהוא ואשתו הם הגננים, קיבל אותי והראה לי את הדירה. המקום לא רחוק משדה התעופה ובמרחק של 5 דקות ברגל מחוף הים. http://www.baha-ammes.gr/main.htm
התארגנות, קניית מוצרי מזון, יציאה למסעדה בערב ולישון.
יום 1. 04.06.08 – Pelagia – Poros
בשעה 09:00 הייתי כבר בתוך המים והתחלתי לחתור. יצאתי מתוך המעגן הקטן. הים היה שקט כך שיכולתי לחתור די מהר. כבר מההתחלה החלטתי להעזר בהגה שהוא ממש מתנה במיוחד כאשר יש גלי צד וגלים מאחור. שמירת הכיוון נעשית ללא מאמץ רב וכך מתאפשר להתרכז בהתקדמות קדימה. את זה בהחלט עשיתי.
קרוב ליציאה ישנו אי קטן – Thionisi - בראשו כנסיה קטנה אליה מוביל גרם מדרגות צר חצוב בסלע. על האי בנוסף לכנסיה שרידים של חומות. האי קטן מאד ואינו מיושב.
המשכתי בחתירה מזרחה במרחק של כ 200 מטר מהחוף. מכשיר ה GPS מדד את הדרך שעשיתי ואת המהירות שלי. מכיוון שהיה זה היום הראשון עדיין לא הייתה לי תחושה באשר למהירותי. האם אני חותר לאט מידי, מהר מידי או שזאת המהירות המתאימה למרחקים שאני אמור לעבור. מידי פעם נראה חוף רחצה. מי התורכיז ממשיכים להרשים. ההפסקות היחידות שעשיתי היו כדי לשתות. בשלב מסוים החלה רוח ו"ברבורים" והחלטתי שאחרי הסיבוב אעצור. הרוח נמשכה כמחצית השעה ואז פסקה. לאחר למעלה מארבע שעות של חתירה עשיתי הפסקה. ירדתי לחוף רחצה ארוך קצת לפני העיירה Skala ששם חשבתי שאעשה את הפסקת הלילה הראשון. מכיוון שהשעה עדיין הייתה מוקדמת החלטתי להמשיך בדרכי. 15 דקות מנוחה ובחזרה לקיאק ולמים. החלטתי שאמשיך עד Poros כך שהייתה לי חתירה של עוד כשעה וחצי. ב 15:15 הגעתי ל Poros , הייתי די תשוש מחתירה מאומצת וכמעט ללא הפסקות. השעה האחרונה של החתירה הייתה יחסית די איטית למרות הסיוע שקבלתי מהגלים שעזרו לדחוף אותי קדימה. נראה שאני לא ממש נותן לעצמי הנחות. גם אם קצת קשה והגב קצת כואב אני ממשיך. כשעוצרים פשוט לא מתקדמים, אז אני ממשיך לחתור.
נחתתי בחוף והתחלתי להתארגן במקום. הקמתי את האוהל כך שאוכל להסתתר מהשמש הקופחת. אני לא ממש מצטיין בדברים האלה. אני חושב שהפעם האחרונה שישנתי באוהל הייתה אף היא ביוון ב 1991. נראה גם שארוחות גורמה לא תהיינה פה. לפחות אתמול בערב אכלתי סטייק טוב. האוהל הוקם על חוף הים במרחק של כקילומטר מהעיירה. כבר בשעה 18:00 נותרתי היחיד על החוף. השינה הייתה בסדר. לא יותר מזה. נראה לי שהתעוררתי בלילה איזה 6 פעמים. לפנות בוקר התעוררתי עקב הצינה. לבשתי משהו ארוך. לפחות לא הבאתי את הבגד הארוך לשינה סתם.
המרחק שעברתי 40 ק"מ. ( סטטיסטיקה של ימי המסע בסוף המאמר).
יום 2. 05.06.08 – Poros - Eufimia
לאחר שתיית קפה, ארוחה קלה ואריזת הציוד יצאתי לדרך קצת אחרי 08:00 למרחק קצר יותר מיום האתמול. ראיתי שאם אמשיך בקצב של יום אתמול אסיים את המסלול הרבה לפני הזמן המתוכנן, כך שהחלטתי להאט את הקצב, גם לעשות יותר הפסקות וגם שתהיינה ארוכות יותר.
בתחילה הים היה שקט אך לאחר כשעה חתירה החלו גלים קטנים ואלה באו מכיוון דרום כך שעזרו להתקדמותי. את העצירה הראשונה עשיתי קצת לפני מפרץ Sami במפרץ קסום בשם Andisamos. ירדתי לחוף לחלץ את העצמות. החתירה היום הייתה איטית יותר גם בגלל לאות קלה לאחר החתירה הארוכה ביום הראשון. נכנתי ל Sami וירדתי כדי לקנות עוד שישיית מיים וכרטיס לטעינת הטלפון הנייד בעוד כסף.
מ Sami יצאתי לכיוון נקודת הסיום של אותו יום. הרוח התחזקה והעלתה גלי צד בגובה של כ 50 ס"מ. כמובן שהשימוש בהגה הקל עלי, אך עדיין הרוח שהגיע למהירות של 15– 10 קשרים האטה את התקדמותי. ליד Eufimia חיפשתי מקום לחניית הלילה. הגעתי לחוף קטן בגודל של כ 25 מטר על 10 מטר שהגישה היחידה אליו היא דרך הים ושם החלטתי שזה יהיה מקום חניית הלילה.
בחוף היה זוג שהגיע לשם בסירה, אך שעתיים מאוחר יותר הוא עזב ואני נותרתי שם לבד.
המרחק שעברתי 28.50 ק"מ. ( סטטיסטיקה של ימי המסע בסוף המאמר).
יום 3. 06.06.08 – Eufimia – Fiskardo
בשעה 05:00 החל לרדת גשם. יצאתי מהאוהל כדי לסגור את החלונות. האוהל לא ממש נגד גשם, אך הוא בכל זאת לא דלף למרות שמפעם לפעם היו מטחי גשם מכובדים. לאחר 45 דקות פסק הגשם והצלחתי להרדם שוב. גם הלילה הזה לא היה לילה של שינה רצופה ועמוקה. החשיכה ששררה באוהל, השקט והעייפות עזרו לי לישון עד שעה 08:00. לאחר שתיית הקפה וארוחה קלה יצאתי לדרך. לא הייתה סיבה למהר. התכנון היה ליום קצר למדי. הים היה שקט אם כי מידי פעם היו משבי רוח יותר חזקים, אך קצרים. החתירה צפונה כאשר מימיני האי Ithaki ( איתקה). לאחר כ 15 ק"מ של חתירה עשיתי הפסקת יציאה מהקיאק. ההפסקה באי Dhaskalio הנמצא בשליש הדרך בין Kefalonia לאיתקה. על האי כנסיה קטנה והמוני ציפורים. יכול להיות שהאי הינו שמורת טבע אך זה לא היה ברור. העצירה נעשתה על מנת להחליף סוללות ב GPS. הדרך של יום זה הייתה מלאה במקומות עצירה אפשריים. מידי קילומטר או שניים ישנו חוף קטן בסגנון החוף ששימש אותי לעצירת הלילה הקודם. לא שאני עצרתי. פעמים הגישה היחידה למקום היא דרך הים ופעמים יש גם שביל גישה מהיבשה. המקומות היו שוממים. חלקם יכול לשמש גם כמקום עגינה ליאכטה. מים צלולים, צוקים גבוהים מכוסים עצים.
נכנסתי למפרץ קטן משמאל למפרץ שהוביל למעגן שלFiskardo . ירדתי לחוף ויצאתי לחפש חדר לישון בו את הלילה. רציתי לנוח קצת יותר טוב וכמו כן לטעון את הסוללות עבור ה GPS ועבור ה MP3.
הזמן הזה הינו תחילת העונה כך שלא היה קשה למצוא חדר עם מטבחון ממש קרוב לים. למעשה בשורה השנייה של הבתים. את הקיאק השארתי על החוף ואת רוב הציוד לקחתי איתי לחדר.
העיירה עצמה הינה עיירה תיירותית עם הרבה מסעדות מסביב למעגן הסירות, אך יחד עם זאת היא נעימה ולא מכבידה.
טיילתי ברגל מסביב למעגן ולאחר מכן טיילתי לכיוון המגדלורים - הישן והחדש - ושרידי המבצר שנשארו מפעם. את ארוחת הערת סעדתי במסעדה תאילנדית.
בשלב זה נראה לי שאם הקצב יישאר כפי שהוא ומזג האויר ימשיך להיות נוח אני אוכל לסיים את ההקפה תוך 7 ימים. החלטתי להוסיף קטע נוסף שלא היה מתוכנן והוא מפרץ Argostoli. חתירה מסביב למפרץ וכניסה לעיירה עצמה שהינה העיירה המרכזית של האי.
חתירת היום הייתה קצרה והרגשתי כאילו לא ממש חתרתי היום. אכן יום נופש. כן לפעמים מגיע גם לנפוש.
המרחק שעברתי 23 ק"מ. ( סטטיסטיקה של ימי המסע בסוף המאמר).
יום 4. 07.06.08 – Fiskardo – Atheras
אחרי יום הנופש של אתמול – שינה בחדר, ארוחה במסעדה – יצאתי לדרך בשעה 08:00. הייתי זקוק לחידוש הכוחות מכיוון שהתחזית הראתה על רוחות מערביות ודרום מערביות עד 17 קשר. זה כיוון החתירה של היום. התחנה הראשונה היתה ב Asos מרחק של 15 ק"מ. סוללות ה GPS התרוקנו. מסתבר שזמן הטעינה היה קצר. ב Asos עצרתי כדי לקנות עוד שישיית בקבוקי מים והחלפת סוללות.
העיירה הינה עיירה קטנה ביותר. בכניסה למפרץ המוביל לעיירה, חצי אי ועליו מבצר מוקף בחומה.
זמן קצר לאחר שעזבתי את Asos הסתבר שגם זוג הסוללות האחר ששמתי במכשיר התרוקן ונשארתי ללא ה GPS. המכשיר שימש אותי לא בשביל התמצאות במיקום אלא עבור מדידת המרחק שאני עובר ולעקוב אחר המהירות שלי. הניווט הינו פשוט למדי.
הים החל לעלות קצת עקב הרוח הנושבת אם כי לא משהו שהיקשה יותר מידי על ההתקדמות. התקדמתי לכיוון דרום מערב ועשיתי הפסקה על חוף מדהים מזרחית לעיירה Zola. החוף הינו חוף רחצה מאורגן. מי תורכיז תענוג לעיניים. משם יצאתי לכיוון העיירה Zola שם חשבתי לעצור ללילה. מכיוון שהחוף לא היה אטקרטיבי החלטתי להמשיך בדרכי. תמיד יש מחשבה שאחרי הפינה הבאה יש מקום יפה יותר. הרוח התחזקה עד לכ 20 קשר. בתחילה הרוח והגלים היו מהצד אך לאחר שינוי כיוון החתירה הרוח היתה על החרטום. לאחר כעשרה ק"מ הגעתי בשעה 16:20 לחוף ב Atheras שם הקמתי את האוהל לחניית לילה. החלטתי שלפני בישול ארוחת הערב אכין לי מרק, אך להפתעתי גיליתי שהגזיה אינה נמצאת. מסתבר ששכחתי אותה בבוקר היום השלישי בחוף בו ישנתי את הלילה השני, כך שנאלצתי לוותר על הקפה של הבוקר.
המרחק שעברתי 41 ק"מ. ( סטטיסטיקה של ימי המסע בסוף המאמר).
יום 5. 08.06.08 – Atheras- Lixouri
יצאתי בשעה 08:30 כשהתחזית היא ים 3 עם רוחות דרום מערביות ולאחר מכן ים 4 עם רוחות דרומיות, כלומר רוח וגלים מהצד ומכיוון החרטום שזה אמור להקשות על התקדמותי. הרוח לא הייתה חזקה אך גלים היו. גלי גיבוע עד מטר אחד בקדמית חדה עד כהה. חתרתי כמעט ללא הפסקה מלבד עצירה קלה לשתיית מים ואכילת חטיף גרנולה. טוב זה בערך היה התפריט היומי הרגיל שלי. הרוח והגלים המשיכו כך עד אשר הגעתי לקייפ Yero Gombos שם פניתי לכיוון דרם מזרח ואז הגלים הגיעו מכיוון הירכתיים ועזרו להתקדמותי.
הצד המערבי של האי הינו חשוף יותר ואין בו הרבה צמחייה כמו בצד המזרחי. כמו כן תנועת היאכטות הינה דלילה ביותר וכמעט ולא נראו יאכטות המפליגות באזור. הגלים לא אפשרו לי להתקרב יותר מידי לחוף. בחוף סלעים רבים שנפלו למים ואפשרות לחתור ביניהם כאשר הים שקט.
בשעה 13:20 נחתתי בחוף וזאת על מנת להתקשר בעניני הקדמת הטיסה. נוכחתי לדעת שגם לאחר הארכת המסלול, כלומר הוספת המפרץ של Argostoli אני אסיים בשישה ימים. בחוף שנחתתי בו לא היתה קליטה כך שחזרתי לקיאק והמשכתי בדרכי. בכניסה למפרץ משנים את כיוון החתירה ממזרח לצפון. מספר קילומטרים לאחר מכן הגעתי ל Lixouri שם נכנסתי למעגן הסירות והעליתי את הקיאק ליבשה דרך מימשה הסירות.
עליתי לחוף ומספר דקות לאחר מכן שמעתי רעש מוזר מכיוון 3 יאכטות שעמדו על כלונסאות על היבשה. היאכטות התנדנדו ופגעו אחת בשנייה ואז גם הרגשתי את המדרכה רועדת מתחת לרגלי. מרכז רעש האדמה התחולל מזרחה וכאן הוא היה חלש ביותר ונמשך לא יותר מ 10 שניות. בצפון מערב הפלופונס, ב Patras שם היה מרכז הרעש היו אבידות בנפש ונזק רב נגרם לבתים.
החלטתי שאת הלילה אבלה בבית מלון ולא באוהל מכיוון שגם גזיה לא הייתה לי. הסתובבתי בעיירה עד אשר מצאתי חדר במלון. חזרתי למעגן הסירות נכנסתי לקיאק וחתרתי כעשר דקות בחזרה דרומה ונחתתי בחוף בית המלון.
את ארוחת הערה אכלתי במסעדה מקומית וחזרתי למלון. שנת הלילה הייתה הטובה ביותר מאז שיצאתי לדרך.
המרחק שעברתי 42 ק"מ. ( סטטיסטיקה של ימי המסע בסוף המאמר).
יום 6. 09.06.08 – Lixouri - Pelagia
אין ספק לישון בבית מלון משפר את איכות השינה. אז אחרי מקלחת טובה, ארוחה טובה במסעדה מקומית, שינה טובה בלילה קמתי רענן לארוחת הבוקר במלון. הייתי שם ראשון, נראה שאנשים בחופשה לא מגיעים כל כך מוקדם לחדר האוכל.
בשעה 08:10 התחלתי את יום החתירה האחרון. צפונה עד לקצה המפרץ ואז חתירה דרומה בצד השני של המפרץ לתוך העיר Argostoli ומשם דרומה ומזרחה לנקודת ההתחלה של היום הראשון לחתירה.
מזג אויר מצוין. רוח קלילה עם גלים קטנים בחרטום. עד קצה המפרץ ה GPS הטעון מודד 9.25 ק"מ. 1:25 שעות לאחר מכן הייתי בקצה המפרץ ועצרתי לשתית מים. עוד כמה צילומים והסתובבתי והתחלתי לחתור לעיר Argostoli. הרוח והגלים הקלילים הפעם באים מירכתי הקיאק עוזרים לי להגביר את מהירותי ללא כל מאמץ נוסף. הגעתי למועדון השייט המקומי שם אני קושר את הקיאק לרציף ויוצא למשרד הנסיעות שם אני מנסה להקדים את הטיסה לארץ. מסתבר שאני חייב לעשות את זה בסניף אולימפיק הנמצא בשדה התעופה.
חזרתי למועדון השייט המקומי נכנסי לקיאק ויצאתי לחלק האחרון של המסע.
הגלים מתחזקים מעט ומהירותי גוברת. אני עוקף את המגדלור בכניסה למפרץ. מרחוק אני רואה מספר קיאקים ואני חושב שיכול להיות שפבלוס הוא אחד מהם. הוא אמר לי שהיום הם יהיו בסביבה. אני מגביר את המהירות ולאט לאט אני מצמצם את המרחק עד אשר אני מגיע אל הקבוצה. פבלוס, איבון ועוד 3 אחרים, חותרים לאורך החוף. פבלוס מזמין אותי להצטרף אליהם. הם עומדים בקרוב לעשות הפסקה לארוחת צהרים קלה. אנחנו חותרים קרוב לחוף בין מעברים צרים ומערות. אני מבקש מפבלוס שיצלם אותי. סוף סוף תמונה שלי בקיאק. אנחנו נוחתים באחד החופים לארוחה קלה. ארוחה דשנה הרבה יותר מהארוחות שאני רגיל לאכול במשך היום, אם בכלל מה שאכלתי עד הערב יכול להקרא ארוחה.
גם ההפסקה ארוכה יותר מההפסקות שאני רגיל לעשות. כן, ככה זה שלא חותרים לבד.
לאחר הארוחה אנחנו ממשיכים אך במהרה נפרדות דרכנו. הם עומדים להפסיק את החתירה בחוף הקרוב ואני אמור להמשיך עוד כ 5 ק"מ לנקודת ההתחלה במעגן ב Pelagia. הגלים בחוף הפתוח קצת גבוהים יותר ועדיין הם מאחור כך שאני יכול להגביר את המהירות ולהשלים במהרה את המרחק לנקודת ההתחלה. בשעה 15:40 אני נוחת בחוף ומסיים את המסע מסביב לאי.
המרחק שעברתי 35.50 ק"מ. ( סטטיסטיקה של ימי המסע בסוף המאמר).
סיום
6 ימי מסע מסביב לאי קפלוניה הסתיימו. מבחינה פיזית הרגשתי שאין לי שום בעייה. הים היה בדר"כ כלל די שקט מלבד פעמים מספר שהרוח והגלים התחזקו.
המסע כחותר יחיד איפשר לי לקבוע את מהירות החתירה, את מספר ההפסקות ואת אורכן. אני לא נותן הנחות לעצמי ועל פי רוב מחמיר עם עצמי כך שמספר ההפסקות היה קטן ואורכן קצר למדי.
מרכיב האוכל לא היה אומנם החלק החזק אך מים היו בשפע ולא הייתה שום נקודת זמן שבה הייתי מצוייד עם פחות מחמישה ליטר.
סיימתי את המסלול עם תחושה טובה מאד וכך גם הייתה תחושתי לאורך כל הדרך.
בהחלט הייתה חוויה.
כאשר אני בוחן את הדברים אז הפקתי מספר לקחים מהמשגים שעשיתי.
א. כאשר אורזים את החפצים בבוקר והכל כבר בקיאק ומוכנים לצאת לדרך, רצוי לבדוק את המקום לראות שלא נשכח שום דבר. לו הייתי עושה את זה לא הייתי שוכח את הגזיה שבבוקר היום השלישי.
ב. דברים שבירים יש לשים במקום מוגן שלא יקרה שבאמצע הלילה שקמים ולא רואים שום דבר ואז דורכים על זה.
ג. מטען סוללות רצוי שיהיה מטען מהיר עם קיבולת של 4 סוללות כך שיהיה אפשר לטעון את הסוללות למכשירים השונים במהירות.
ד. תכנון המסלול צריך להיות כמובן לפי היכולת של המשתתפים, אך גם לפי מספרם. ככל שמספר האנשים רב יותר כך המהירות איטית יותר, מספר ההפסקות ואורכן גדול יותר.
סטטיסיטיקה
יום מרחק זמן זמן זמן מהירות מהירות
חתירה בק"מ כולל חתירה עצירה ממוצעת ממוצעת בשעות בשעות בשעות בתנועה כוללת
בקמ"ש בקמ"ש
----------------------------------------------------------------------------------
1 40.00 6:15 5:50 0:25 6.9 6.4
2 28.50 5:50 4:55 0:55 5.8 4.9
3 23.00 3:50 3:20 0:30 6.9 6.0
4 41.00 8:20 7:30 0:50 5.5 4.9
5 42.00 7:00 6:20 0:40 6.6 6.0
6 35.50 7:30 5:30 2:00 6.5 4.7
----------------------------------------------------------------------------------
סה"כ 210.00 38:45 33:25 5:20 6.3 5.4
ממוצע
ליום 35.00 6:27 5:34 0:53 6.3 5.4
ציוד
משוט – Werner Cyprus
GPS – Garmin 72
מצלמה Olympus Mju 770 SW
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה